Odoo's focus op e-commerce
Odoo legt steeds meer focus op e-commerce. Als je overweegt om je webshop naar Odoo te verhuizen, moet je ervoor zorgen dat Odoo je kan helpen succesvol te zijn in organische zoekresultaten. Google is een belangrijke bron van verkeer en goede SEO kun je op de lange termijn veel opleveren, dus het is jouw taak om daar klaar voor te zijn.
Hoe verhoudt Odoo zich tot meer gevestigde contentmanagementsystemen zoals WordPress of Drupal? We bespreken de basis SEO-functies, evenals enkele interessante extra's. Laten we beginnen!
Indexatie
Zonder indexeerbaar te zijn, maak je geen kans om te ranken. Odoo biedt je de basisfuncties om ervoor te zorgen dat je website snel wordt geïndexeerd. Sitemaps worden automatisch gegenereerd, je kunt het robots.txt-bestand aanpassen, en er is de mogelijkheid om de indexatie-instellingen te wijzigen. Het is niet eenvoudig om de canonieke URL te wijzigen, maar de Odoo app store heeft apps die je daarbij kunnen helpen als dat nodig is.
Titels en meta-omschrijvingen
Odoo genereert een paginatitel en meta-omschrijving en geeft je de optie om deze te overschrijven indien nodig. Bovendien laat het je afbeeldingen selecteren die in social media posts verschijnen. Niets bijzonders, maar het voldoet aan alle eisen.
Verder dan de basis: Toverwoorden met keywords
Een van de meest interessante dingen voor SEO is de keyword-tool die bij Odoo wordt geleverd. Je kunt relevante keywords voor de pagina invoeren, en de editor controleert of dat keyword aanwezig is in de koppen, tekst, titel en meta-omschrijving. Daarbovenop geeft het je een aantal gerelateerde keywords om toe te voegen.
URL-structuur en doorverwijzingen
De URL-structuur is mooi en schoon en stelt je in staat om de URL naar wens aan te passen. Een nadeel: voor producten voegt het automatisch de product-ID toe. Dat maakt de URL net iets minder schoon en kort. Geen groot probleem, maar het zou fijn zijn als dat anders kan worden opgelost.
Helaas is er geen manier om die '3' aan het eind te verwijderen.
Als je de URL's van pagina's wijzigt, handelt Odoo automatisch de doorverwijzingen voor je af. Dit betekent dat je veilig URL's kunt wijzigen zonder je zorgen te maken over gebroken links.
Internationale SEO
Als je je richt op internationale markten, heeft Odoo je gedekt. Het is relatief eenvoudig om meertalige websites op te zetten, en met ondersteuning voor hreflang-tags kun je gemakkelijk het juiste publiek in zoekmachines targeten.
Gestructureerde data
Gestructureerde data helpt je site op te vallen in de zoekresultaten, door prijs- en beschikbaarheidsdetails te tonen. Odoo regelt dit automatisch.
Pagespeed
Sinds 2019 heeft Google aangekondigd dat pagespeed en gebruikerservaring rankingfactoren zijn, hoewel ze later toegaven dat hun effect erg klein is. Desalniettemin is het hebben van een snel ladende website die een goede gebruikerservaring biedt super relevant - en niet alleen voor SEO.
Odoo heeft dit al vroeg ingezien en veel aandacht besteed aan het maken van een snel ladende site. Afbeeldingen worden automatisch geoptimaliseerd, CSS en javascript worden klein gehouden, en de site is standaard responsief. Wederom voldoet het aan alle eisen.
Google Search Console en Analytics
Het instellen van Google Search Console en Google Analytics (of Plausible) is belangrijk om de SEO-prestaties te meten. Odoo maakt dat heel gemakkelijk. Vanuit de SEO-instellingen voer je gewoon de details in en Odoo zal de juiste codes invoeren voor validatie en meting.
Het ecosysteem
Er is één gebied waar Odoo een paar stappen achterloopt op de andere grote namen: het ecosysteem. Wordpress, als het populairste CMS, heeft veel plugins die je leven als SEO'er wat makkelijker kunnen maken. Odoo heeft ook een App Store, maar die is vrij klein in vergelijking met het aantal Wordpress-plugins. Dus je mist misschien enkele opties die beschikbaar zijn in andere systemen.
Er is ook een positieve kant: ik heb zoveel Wordpress-websites gezien die traag, onveilig en opgeblazen werden door het toevoegen van willekeurige plugins. Dat zal niet gebeuren met Odoo.
Conclusie: SEO en Odoo gaan heel goed samen
Vanuit een SEO-perspectief maakt Odoo zijn belofte waar: het heeft alle basisfuncties die je nodig hebt om een website geoptimaliseerd voor zoekopdrachten te hebben, terwijl je geniet van de nauwe integratie met je backend-systemen.
Is dat alles?
Het technische deel van het CMS is een geweldige start, maar niet voldoende om te winnen in organisch zoeken. Je hebt relevante content nodig, bouw expertise op en autoriteit via backlinks. Odoo gaat dat niet voor je doen, net zoals geen enkel ander CMS dat zal doen. SEO zal nog steeds veel werk vereisen, maar door Odoo als CMS te gebruiken, kun je er zeker van zijn dat er vanuit technisch oogpunt niets in je weg staat om succesvol te zijn in Google.
Over de auteur
Rick van Haasteren is een ervaren SEO-specialist en de oprichter van SiteGuru. Gebruik SiteGuru om je website te auditen, je organische zichtbaarheid te monitoren en je rankings stap voor stap te verbeteren.
Odoo vs. Wordpress: Waarom Odoo de Juiste Keuze is voor eCommerce SEO