Veel Groothandels- en Productiebedrijven kunnen de snelheid van inkopen, produceren en leveren steeds moeilijker bijbenen. De oorzaak is dat ze vaak uitzonderlijk snel gegroeid zijn en/of hun ICT-structuur niet toelaat om flexibel en lenig te zijn en in te spelen op de behoeftes van de steeds “veeleisender” klant.
Hierdoor worden er cruciale fouten gemaakt, verkoopkansen gemist en veel extra (onnodige) kosten gemaakt. Klinkt bovenstaande jullie bekend in je oren en wil je graag met je bedrijf wel snel, flexibel en lenig zijn en wel kunnen voldoen aan de wensen en eisen van je klant?
Lees hieronder de 10 belangrijkste tips.
1. Stel de klant centraal
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, de klant centraal zetten. Voor veel groothandels- en productiebedrijven brengt dit nog al wat impact met zich mee.
Zorg ervoor dat je allereerst een projectgroep samenstelt die nog eens de doelstellingen helder maakt en uitzoekt hoe de huidige processen verlopen op het gebied van: marketing, social media, sales, inkoop, levering en productondersteuning (klantenservice).
2. Gebruikte de juiste tools en software
De klant centraal zetten is alleen mogelijk wanneer je de juiste technologie in huis hebt waarmee je inzicht krijgt in alle verschillende communicatie- en marketingkanalen én de mogelijkheden hebt om al die kanalen te bedienen. Een systeem dat alle noodzakelijke kanalen kan monitoren is dus onontbeerlijk.
3. Werk met één database
Vaak wordt er bij groothandels- en productiebedrijven nog gewerkt met verschillende databases en software, denk aan Excel voor voorraadbeheer en contactgegevens, Mailchimp om de mails te versturen en Exact voor de boekhouding. Vaak zijn deze databases niet direct geïntegreerd met elkaar en is het moeilijk om de klantenprofielen te verrijken met nuttige en historische gegevens van de klant. Door te werken met één database blijft het voor alle medewerkers overzichtelijk en hebben ze direct toegang tot de klantgegevens.
4. Laat je medewerkers vanuit de klanten denken en niet vanuit hun eigen werkzaamheden
De mensen maken het verschil, hoe mooi en goed de technologie ook is. Dus maak ze bewust van het klantgericht-denken. Geef vanuit het hoger management het voorbeeld en laat ze coachen door externe adviseurs die trainingen en/of presentaties kunnen geven.
5. Start klein en simpel
Zoals gezegd heeft het behoorlijk wat impact om de klant centraal te plaatsen binnen jouw bedrijfsprocessen. Start dus klein en simpel en zorg ervoor dat je bijvoorbeeld 2 tot 3 verkoop of marketing kanalen gaat integreren. Evalueer deze stappen en voeg er dan steeds meer kanalen aan toe. Blijf testen en optimaliseren en stel voor jezelf reële doelen (KPI’s).
6. Ga personaliseren
Als je klant centraal stelt spreek hem dan ook persoonlijk aan (Beste Jaap, ) en stuur hem gerichte informatie waar hij op zoek naar is. Dus geen algemene mailing of een one-size-fits-all boodschappen. Zorg ervoor dat je probeert zijn profiel te verrijken met bijvoorbeeld geboortedatum of persoonlijke interesses. Hierdoor is het mogelijk om nog meer te personaliseren, door bijvoorbeeld een bloemetje te sturen als hij of zij jarig is of hem of haar uit te nodigen voor bijvoorbeeld een muziekconcert of voetbalwedstrijd.
7. E-commerce
Het zoeken van informatie en het kopen van producten gebeurt tegenwoordig niet alleen meer via de telefoon, e-mail of persoonlijke afspraak, maar wordt ook steeds meer online gedaan. Klanten laten zich steeds meer informeren via het internet en bezoeken eventueel websites van dé concurrenten. Zorg er dus voor dat je online ook aanwezig bent, niet alleen met een “visitekaartje” als website, maar met een website die relevante informatie biedt en waar het mogelijk is om producten online te bestellen of te reserveren. Zorg ervoor dat je inkoop en voorraadbeheer gekoppeld is aan de deze webshop, zodat je accuraat kan reageren op aanvragen vanuit verschillende verkoopkanalen: telefoon, persoonlijke afspraak en/of webshop.
8. Responsive
Zorg er ook voor dat je website en webshop responsive zijn. Wat inhoudt dat de klant via de verschillende schermen van zijn smartphone (iPhone), tablet (iPad) en/of computer / lap-top de website kan bezoeken en direct zijn bestelling kan plaatsen.
9. Creëer relevante content
(Potentiële) klanten zijn in de beginfase vaak op zoek naar informatie. Zorg er dus voor dat je relevante content beschikbaar stelt. Denk hierbij aan blogs, how-to video’s, online presentaties, brochures, whitepapers etc. Mocht je moeite hebben om zelf relevante content te produceren, schakel dan een externe in, er zijn veel freelancers die je hiermee kunnen helpen. Een bijkomend voordeel is dat je ook beter vindbaar wordt op Google en je klanten zullen het waarderen dat je veel relevante en waardevolle informatie biedt.
10. Voorkom verwarring
Zorg er voor dat je op alle verkoop en marketing kanalen uniformiteit uitstraalt en consistent bent in je boodschap, dus acties die je online activeert ook communiceren tijdens persoonlijke afspraken, duidelijke en eenduidige informatie over productinformatie, prijzen en levering.
Mocht je nog verdere vragen hebben hoe je de klant centraal kan zetten en/of welke software je daar het beste voor gebruiken. Neem gerust contact met ons op.
De 10 belangrijkste tips voor Groothandels- en Productiebedrijven