Wat is Marketing Automation?
Marketing Automation is een verzameling van tools die het mogelijk maakt om potentiële klanten geautomatiseerd te benaderen met als doel deze te converteren naar klanten.
In deze blog vertellen we je graag over de toepasbaarheid van de Marketing Apps van Odoo. Ken je Odoo nog niet, lees dan eerst; Wat is Odoo?
Er bestaan heel veel online tools die je kunnen helpen met je marketing. Maar al deze tools staan vaak op zichzelf en hebben geen integratie met de overige bedrijfssoftware. De marketeers werken vaak geheel los van de rest van de organisatie en dat is niet altijd even handig. De visie van Odoo is juist om alles te integreren om zo een zo groot mogelijke efficiëntie te behalen. Dit doordat gegevens eenvoudig zijn te combineren en te delen. Omdat iedere medewerker met dezelfde software werkt, is het eenvoudiger te leren en informatie over te dragen. Maar wat is Marketing Automation eigenlijk en hoe kan Odoo je hierbij helpen?
Bij marketing bestaan er meerdere doelen en afhankelijk van je eigen doelstellingen zet je andere middelen in. Je kunt bijvoorbeeld als focus hebben om je naamsbekendheid te vergroten, leads te verzamelen of websiteverkopen te stimuleren. Bij al deze doelen kun je Marketing Automation inzetten.
Je begint met het delen van waardevolle informatie of start bijvoorbeeld een betaalde Google-campagne. Hierdoor kun je bedrijf beter gevonden worden. Jouw informatie maakt het interessant genoeg om de lead zijn of haar e-mailadres met je te delen. Zodra een potentiële klant zijn of haar e-mailadres met je heeft gedeeld, kun je hem of haar geautomatiseerd gaan benaderen.
Het benaderen van een potentiële klant doe je op een subtiele manier. Je hebt nu alleen nog zijn of haar e-mailadres, maar het uiteindelijke doel is om de lead om te zetten naar een verkoop. Dit proces van de lead verleiden tot het worden van een klant, noemen we Lead Nurturing.
Wat is lead nurturing?
Lead nurturing is het proces van verleiden van een lead, zodat deze over gaat tot de koop van jouw product of dienst.
Maar hoe krijg je een bezoeker van je website zover om zijn of haar e-mailadres met je te delen? Het is eigenlijk heel eenvoudig, je deelt iets waardevols in ruil voor het e-mailadres. Maar mensen doen dat tegenwoordig niet zomaar. Je moet dus goed nadenken over waar een bezoeker van jouw website naar op zoek is. Je noemt dat een Call-to-Action. Je wilt dat de bezoeker overgaat tot een actie en deze actie is: "Geef me je e-mailadres of telefoonnummer" 😉.
Let op: Je moet wel netjes vragen of je het telefoonnummer of e-mailadres mag gebruiken voor marketingactiviteiten.
Via e-mail kun je de klanten automatisch benaderen. Je kunt ze meer waardevolle informatie sturen, zoals een vervolg op je e-book of een kortingscoupon voor een aankoop. Maar wie stuur je nu wat en wie bel je wellicht persoonlijk op? Welke lead is 'warm' en welke is zelfs 'heet'? Hiervoor kun je gebruikmaken van Lead Scoring.
Wat is Lead Scoring?
Met lead scoring kun je een waarde toewijzen aan potentiële klanten, om zodoende de waarde van je lead in te schatten.
Je kunt bijvoorbeeld punten toekennen aan de pagina’s van je website die de lead heeft bezocht, of bijvoorbeeld door welke marketingcampagne de lead op je website is gekomen. Maar in plaats van alleen een e-mail kun je ook meer informatie vragen, zoals de bedrijfsgrootte of interesses.
Hieraan kun je dan weer een score toekennen. Als een lead een bepaalde score haalt, dan kun je deze persoonlijk benaderen en het geautomatiseerde proces stoppen. Het is tijd om de klant binnen te halen!
Marketing automation in Odoo
Odoo integreert al je processen in één eenvoudige oplossing. Dus ook al je markering activiteiten kun je in Odoo beheren. Door de integratie van alle Odoo Apps kun je heel effectief je marketing campagnes opzetten. Bezoekers van je website ga je volgen en converteren naar een lead.
Lead Nurturing begint doordat je de lead opneemt in een marketingcampagne van de Marketing Automation app van Odoo. Je verleidt de lead tot meer bezoeken aan je website. Die bezoeker volg je en kent daar met Lead Scoring punten aan toe. Je converteert leads naar verkoopkansen en volgt deze in je Sales Funnel. Je kent de verwachte omzet, slagingspercentage en verwachte sluitingsdatum toe.
Verkoopmanagers hebben zo direct inzicht in de gehele pijplijn en verkoopprognose.
Samenvatting
Klanten krijg je niet, je moet ze verdienen! Je moet je best doen om de bezoeker van je website om te zetten naar een betalende klant. Je kunt niet met iedere bezoeker persoonlijk contact opnemen. Maar je wilt wél die bezoeker omzetten in een klant. Hoe doe je dat nu effectief?
Gebruik hiervoor Marketing Automation. Met marketing automation kun je handige marketingcampagnes maken en bezoekers geautomatiseerd berichten sturen en vertroetelen, dit noemen we Lead Nurturing. Je waardevolle leads zullen vanzelf boven aan de lijst komen door deze automatisch te kwalificeren (Lead Scoring).
Met Odoo kun je deze marketingcampagnes effectief inregelen, zodat je met minder tijd, meer kunt bereiken. Odoo Marketing Automation is geïntegreerd met:
Wij bij Odoo Experts helpen je graag bij het opzetten van het marketing automation proces om jou te helpen met het winnen van nieuwe klanten!
Alle mogelijkheden van Odoo
- Maak leads vanuit je Odoo website
- Voeg een score toe aan je leads
- Start email campagnes naar je leads
- Converteer je lead naar een prospect
- Houd grip op je verkooppijplijn en verkoopprognose
- Converteer je prospect naar een klant
- Verkoop via webshop of directe verkoop
Tip: Je lead is nu een klant, maar vergeet niet je klant ook te vertroetelen 😊. Maak er een herhalend proces van. Je stuurt hem of haar af en toe nieuwe waardevolle informatie en je start het proces opnieuw.
Marketing Automation in Odoo